• Wszystko o akordeonie

  • Wywiady

  • Relacje z koncertów

  • Recenzje płyt

  • Sprzęt

Polski Portal Akordeonowy

akordeon.pl

ROZMOWA Z DARIUSZEM BASZAKIEM - DYREKTOREM MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU MUZYKI AKORDEONOWEJ W PRZEMYŚLU

3.12.2011r.

 

Kilka dni przed rozpoczęciem największego święta muzyki akordeonowej w Polsce Polski Portal Akordeonowy zaprosił do rozmowy Dyrektora Festiwalu - Dariusza Baszaka.

 

Polski Portal Akordeonowy: Jakie są początki festiwalu? Skąd wziął się pomysł na organizację?

Dariusz Baszak: Przemyski Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Przemyślu przemianowany w późniejszych latach na Międzynarodowy Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Przemyślu powstał w 1992 r. Pomysłodawcą i inspiratorem stworzenia Festiwalu był Andrzej Wawrzyniuk, który do 2001 r. był odpowiedzialny za organizację Festiwalu. Organizacja Festiwalu, szczególnie w jej pierwszych latach działalności, była możliwa dzięki ogromnemu wkładowi pracy i zaangażowaniu jego pomysłodawcy i głównego organizatora oraz nauczycieli sekcji akordeonu działającej przy Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Przemyślu - m.in. Stanisława Kucaba i Michała Lipczuka, uczniów szkoły oraz zaprzyjaźnionych sponsorów na czele z Mieczysławem Kuźmińskim, Prezesem „Polcargo – Medyka”, który od pierwszej edycji Festiwalu do dnia dzisiejszego wspiera tę imprezę finansowo.

 

Dwadzieścia lat to dobry czas na podsumowania. Która z poprzednich edycji najbardziej zapadła Panu w pamięci?

Każda edycja festiwal jest dla nas, organizatorów wyzwaniem. Staramy się, aby impreza mogła się rozwijać, a  poszczególne edycje festiwalu różniły się od siebie. Mam nadzieję, że właśnie ta 20. edycja zapadnie mi najbardziej w pamięci.

     

Który z tegorocznych koncertów zapowiada się najciekawiej?

Każdy z przygotowanych w tym roku koncertów jest inny i zapewne każdy z nich będzie  interesujący na swój sposób. Motion Trio  słyną z tego że ich koncerty są swoistymi spektaklami, tutaj towarzyszyć im będzie jeszcze orkiestra, a osoba Krzesimira Dębskiego gwarantuje, że całość będzie na niespotykanym na co dzień poziomie.

Recital Miki Väyrynena to gwarancja klasycznego akordeonu na najwyższym światowym poziomie, natomiast koncertów Richarda Galliano nie trzeba reklamować wcale, bo artysta jest klasą samą w sobie, a projekt Tangaria Quartet charakteryzuje się wszechstronnością.

Myślę, że podczas tegorocznego festiwalu trzeba być na wszystkich koncertach.

 

Czym Pan się kierował w doborze artystów na tegoroczną edycję?

Wszystkie koncerty organizowane podczas przemyskich festiwali maja zaprezentować wszechstronność akordeonu jako instrumentu wykorzystywanego  w różnych gatunkach muzycznych. W tym roku chcieliśmy, aby byli to dodatkowo artyści ze ścisłej światowej czołówki.

Ilu obecnie młodych akordeonistów zgłosiło swoją kandydaturę w konkursie, czy XX edycja sprawiła, że zainteresowanie konkursem jest większe? Ilu gości przewiduje Pan w tym roku?

Do części konkursowej zgłosiło się ponad 200 uczestników z 10 krajów  Zainteresowanie konkursem jest bardzo duże od wielu lat. W ubiegłym roku w kategorii muzyki rozrywkowej byliśmy zmuszeni zamknąć listy uczestników przed oficjalnym terminem. W tym roku ten problem dotyczył już wszystkich kategorii i kilka dni przed końcem października zakończyliśmy przyjmowanie zgłoszeń. Zainteresowanie jest tak duże, że nie jesteśmy w stanie przyjąć do konkursu wszystkich chętnych. Tak duże zainteresowanie przemyskim festiwalem jest na pewno podyktowane faktem, że jest to największa i najbardziej prestiżowa impreza związana z akordeonem w Polsce i jedna z najważniejszych w Europie

W tym roku także bardzo duża grupa gości z całej Polski przyjedzie do Przemyśla tylko na okoliczność samych koncertów, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem – na dwa tygodnie przed inauguracją brakuje już biletów na koncert Motion Trio, a koncert Richarda Galliano od początku, ze względu na ogromne zainteresowanie postanowiliśmy organizować w przemyskiej hali sportowej  Sądzę, że nie licząc przemyskiej publiczności w imprezach festiwalowych weźmie udział ok. 1000 osób.

 

Na koniec proszę powiedzieć, dlaczego w tym roku warto przyjechać do Przemyśla?

Do udziału w tegorocznym festiwalu, zarówno z koncertami jak i do prac w jury,  udało nam się zaprosić artystów, którzy są przedstawicielami absolutnej czołówki światowej akordeonistyki i skupienie artystów tej rangi w ciągu kilku dni sprawi zapewne, że tegoroczna edycja festiwalu będzie imprezą jaka jeszcze w polskim środowisku akordeonowym nie miała miejsca, a jakość artystów gwarantuje niezapomniane przeżycia. 

Myślę, że każdy kto interesuje się akordeonem lub jest jego wielbicielem powinien w tych dniach przyjechać do Przemyśla.

 


Wywiad przeprowadził: Mateusz Doniec

Opracowanie: Mateusz Doniec

Zdjęcia: www.zycie.pl , www.akordeon.org.pl