• Wszystko o akordeonie

  • Wywiady

  • Relacje z koncertów

  • Recenzje płyt

  • Sprzęt

Polski Portal Akordeonowy

akordeon.pl

BON TON NA ACCORDE'ON-LINE I ROZMOWA Z DYREKTOREM FESTIWALU JAROSŁAWEM BUCZKOWSKIM

11.10.2012r.

 

 

11 października w Klubie Pod Pretekstem odbył się koncert zespołu Bon Ton w ramach Festiwalu Accorde’On-line. Muzycy zagrali słynne covery (np. „Fever”, czy kompozycje Stinga) w nieznanych dotąd aranżacjach. Cytując wokalistkę zespołu „dziś pierwsze skrzypce gra akordeon”, a na akordeonie nie byle kto, bo Michał Gajda. Koncert bardzo mi się podobał, muzycy grali z pasją, solówki Michała i gitarzysty Romana Rauhuta zapierały dech w piersiach, a skupiona i jednocześnie pełna „luzu” mina basisty Krzysztofa Sameli w 100% oddawała klimat stworzony przez zespół. Na uwagę zasługuje też samo miejsce – Klub Pod Pretekstem wydaje się stworzony do takich właśnie koncertów.

 

Zespół Bon Ton zaprezentował się w składzie:
Kinga Kielich-śpiew
Romek Rauhut-gitara
Michał Gajda-akordeon
Krzysztof Samela-kontrabas
Marek Jakubowski-perkusja

 

Koniec koncertu nie oznaczał końca muzykowania tego wieczoru. Podczas jam session wystąpili Michał Gajda, Krzysztof Samela, Marek Jakubowski i… dyrektor festiwalu Jarosław Buczkowski. Panowie zagrali m.in. Autumn Leaves i Blue Bossę. Długo zastanawiałem się, w jaki sposób opisać moje wrażenia z tego jam session. Zdecydowałem się na jedno słowo: kapitalnie!

 

Po bardzo udanym występie zaprosiłem pana Buczkowskiego do rozmowy:

 

Polski Portal Akordeonowy: Skąd pomysł na festiwal Accorde’On-line?

Jarosław Buczkowski: Odkąd mieszkam w Poznaniu nie spotkałem się jeszcze z takim prawdziwym akordeonowym festiwalem w tym mieście. Są oczywiście ruchy „akordeonowe” na Akademii Muzycznej, studenci grają koncerty i klasa akordeonu zaczyna żyć, ale nie ma prawdziwego święta akordeonowego w Poznaniu. Festiwale odbywają się w różnych miejscach Polski, ale nie w Poznaniu, dlatego postanowiliśmy stworzyć Accorde’On-line.

 

Nazwa tego festiwalu przyciąga uwagę. Dlaczego Accorde’On-line?

Chcieliśmy, aby „zbitka” słów Akordeon i On-Line oznaczała festiwal ogólnodostępny dla wszystkich. Mamy nadzieję, że na naszych koncertach będziemy gościć również osoby nie związane z akordeonem, muzyką. Przekrój stylistyczny na festiwalu jest ogromny – od klasyki do jazzu, będzie muzyka żydowska, klezmerska, dziś była coverowa. Jest to więc takie przewrotne połączenie akordeonu z dostępnością.

 

Czym ten festiwal różni się od innych polskich festiwali?

Będziemy dążyć do tego, aby na naszym festiwalu była wykonywana w większości muzyka rozrywkowa. Oczywiście nie zawsze to się uda, przy kolejnej edycji na pewno zaprosimy jakąś „gwiazdę” wykonującą muzykę klasyczną – po to, by pokazać akordeon jako instrument, który potrafi zabrzmieć w muzyce klasycznej.

 

Jakie było kryterium doboru zespołów na poznański festiwal?

Nie mamy żadnego kryterium. Kryterium ewentualnie może być jedno – budżet. To nasze jedyne ograniczenie.

 

Który z najbliższych koncertów będzie według Pana najciekawszy?

Ciężko powiedzieć, ponieważ wszystkie będą ciekawe. Koncepcje się nie powtarzają – nie ma tu dwóch koncertów klasycznych, rozrywkowych, czy klezmerskich. Każdy jest inny, prezentuje inną stylistykę. Polecam wszystkie koncerty.

 


Autor: Mateusz Doniec