• Wszystko o akordeonie

  • Wywiady

  • Relacje z koncertów

  • Recenzje płyt

  • Sprzęt

Polski Portal Akordeonowy

akordeon.pl

FESTIWAL AKORDEONOWY W SZTOKHOLMIE

16-18.11.2012r.

 

Królewska Wyższa Szkoła Muzyczna w Sztokholmie oraz Stowarzyszenie Akordeonistów Szwedzkich organizuje od kilkunastu lat festiwal muzyki akordeonowej, który gromadzi wykonawców i miłośników akordeonu z całej Szwecji. W programie obok koncertów zapraszanych gości, reprezentujących różne nurty wykonawstwa akordeonowego, znajdują się także wykłady, warsztaty dla studentów oraz czas na wspólne muzykowanie publiczności i występujących na festiwalu artystów w orkiestrze akordeonowej. Spiritus movens tego przedsięwzięcia od roku 2000 jest Anita Agnes, wykładowca akordeonu w Królewskiej Wyższej Szkole Muzycznej w Sztokholmie.

 

 

Festiwal jest przede wszystkim forum artystycznym dla szwedzkich akordeonistów i to oni stanowią zdecydowaną większość wykonawców. Zagraniczne akcenty to stojący na wysokim poziomie wykonawczym koncert studentów Konserwatorium w Pradze oraz recital wiolonczelisty Petra Nouzmovkiego z towarzyszeniem akordeonisty Ladislava Horaka. Ułożony ze smakiem program poświęcony tangu zawierał obok kompozycji Astora Piazzolli (m.in. Le Grand Tango), także muzykę Carlosa Gardela. Był to jeden z najciekawszych artystycznie punktów festiwalu. Petr Nouzmovsky jest muzykiem przykuwającym uwagę słuchacza od pierwszej nuty. Znakomicie partnerował mu Ladislav Horak. Koncert kwartetu złożonego z klarnetu – Tomas Agnes, fagotu – Gabriel Litsgard, akordeonu – Anuta Agnes i kontrabasu – Johan Strindberg obejmował obok potraktowanych nieco kabaretowo kompozycji W.Shortera, J.Cage'a i U. Hanssona muzykę filmową oraz popularne miniatury.

Festiwal zakończył trwający ponad 3 godziny Koncert Galowy, prezentujący prawie 30 wykonawców! Usłyszeliśmy pogramy bardzo różnorodne – od muzyki odwołującej się do folkowej tradycji, poprzez takie akordeonowe evergreeny jak Jolly Caballero Pietro Frosiniego, klasykę literatury akordeonowej – N.V. Bentzon W ZOO, aż po prawykonania. Miniatury osiadłej w Szwecji polskiej kompozytorki Krytyny Pettersson (ur. 1930) zasługują na dużo bardziej wnikliwe interpretacje, niż te które usłyszeliśmy.

 

 

Akordeon w Szwecji był w I połowie XX wieku instrumentem bardzo popularnym. Kraj ten szczycił się wieloma wirtuozami, którzy nagrywali płyty, występowali w rozgłośniach radiowych. Zabrakło im jednak osobowości artystycznych w czasach, gdyż akordeon z instrumentu popularnego stawał się elitarnym, ale równocześnie jego ranga się podnosiła. Warto z tej lekcji wyciągnąć także wnioski dla siebie: rozwój wymaga nieustannego wysiłku i równania do najlepszych.

 


Autor: Prof. Elżbieta Rosińska