• Wszystko o akordeonie

  • Wywiady

  • Relacje z koncertów

  • Recenzje płyt

  • Sprzęt

Polski Portal Akordeonowy

akordeon.pl

RELACJA Z JUBILEUSZU PROF. WŁODZIMIERZA LECHA PUCHNOWSKIEGO

 

Uroczystość składała się z krótkiej sesji poświęconej sylwetce Jubilata - mowę wstępną wygłosił rektor, prof.  Stanisław Moryto. Potem nastąpiła prezentacja przygotowana przez dr hab. Elwirę Śliwkiewicz-Cisak z Lublina. Dyskusję po prezentacji moderował prof. Jerzy Kaszuba z Poznania. Zabierali głos głównie muzycy innych specjalności, którzy dość tłumnie - w przeciwieństwie do absolwentów Profesora - stawili się w Warszawie. Dziękowali Jubilatowi za jego działalność w Centralnej Komisji do spraw Stopni i Tytułów. Doktory i habilitacje w dziedzinie sztuki przyznawane są dopiero od 2003 roku i jest to wielka zasługa prof. Puchnowskiego.

Na koniec zabrał głos Jubilat. Dziękował zebranym za przybycie, przedstawił wydaną w Poznaniu z okazji jego jubileuszu książkę opisującą długą drogę, która doprowadziła do uchwalenia przez Sejm RP uchwały o stopniach i tytułach w 2003 roku. Zaatakował także otwarcie minister Barbarę Kudrycką za zmiany, jakie wprowadziła nowelizacja Ustawy o Szkolnictwie wyższym z października 2011 roku. Najbardziej dotkliwa dla Profesora dotyczy skrócenia kadencji członków Centralnej Komisji do spraw Stopni i Tytułów. Człowiek tak aktywny - pomimo 80 lat - jak Profesor nie godzi się na przejście na emeryturę z końcem bieżącego roku.

 

Po złożeniu życzeń i wręczeniu prezentów goście udali się do Sali Koncertowej. Był to normalny koncert, na który przychodzą ludzie z miasta. Sala była wypełniona po brzegi! Na początku prorektor i dziekan warszawskiej uczelni wręczyli Jubilatowi dyplom i pamiątkową statuetkę. Wysłuchaliśmy z płyty nagrania Walca ,,Odgłosy wiosny'' Johanna Straussa w wykonaniu Warszawskiego Kwintetu Akordeonowego. Koncert na żywo otworzyła wnuczka Profesora, Sabina Aftyka, uczennica szkoły muzycznej w Warszawie, która wykonała solo ,,Elegię jesienną'' Hansa Brehme oraz w duecie z mamą flecistką, Dorotą Puchnowską-Aftyka - ,,Oblivion'' Astora Piazzolli. Kolejnym solistą był kompozytor i akordeonista, absolwent Jubilata, Krzysztof Olczak, który wykonał ,,Chanson'' na akordeon i live electronics. Tytuł pochodzi od anonimowej francuskiej chanson, zanotowanej w zbiorze  Pierre Attaingnant z XVI wieku. Kompozytor cytuje fragmenty tej pieśni. Publiczność otaczają dźwięki z 4 głośników (kwadrofonia),  a oprócz partii taśmy na żywo przetwarzane są dźwięki wydobywane z akordeonu. Było to niezwykle udane wtopienie cytatu z muzyki dawnej w najnowszą rzeczywistość muzyczną. Znakomitym zgraniem i sugestywnością interpretacji zachwycił duet studentów  z Poznania: Michał Gajda i Konrad Mikołajczyk w kompozycji Franka Angelisa "Paris-Moscow''. Kolejni soliści i zespoły z Uniwersytetu muzycznego w Warszawie  prezentowali transkrypcje Włodzimierza Lecha Puchnowskiego. Zabrzmiały tak popularne miniatury, jak ,,Życzenie'' Chopina/Liszta, „Iskry” Moszkowskiego, „Prząśniczka” Mendelssohna w mistrzowskim wykonaniu młodych akordeonistów. Ponadto wykonano utwór ,,Tajemnica'' na pięć akordeonów Krystyny Pettresson (kompozycja dedykowana Jubilatowi), utwór z repertuaru Motion Trio oraz muzyka Astora Piazzolli w wykonaniu lubelskiego kwintetu Tanguillo. Po trwającym blisko trzy (!) godziny koncercie zaproszeni goście spotkali się na bankiecie w klubie studenckim ,,Etiuda''.

 


Autor artykułu: prof. Elżbieta Rosińska

Redakcja: Mateusz Doniec

Zdjęcia: dr hab. Elwira Śliwkiewicz-Cisak