• Wszystko o akordeonie

  • Wywiady

  • Relacje z koncertów

  • Recenzje płyt

  • Sprzęt

Polski Portal Akordeonowy

akordeon.pl

Przewroty akordów

Przewrót akordu powstaje przez przeniesienie dolnej jego nuty (zwanej basem)  o oktawę w górę. Zatem pierwszy przewrót ma w basie tercję akordu podstawowego, drugi - kwintę i t.d.

Trójdźwięki mają tylko dwa przewroty, co pokazuje poniższa ilustracja :

przy  czym :

-  pierwszy  przewrót  zwany  jest  przewrotem  sekstowym

-  drugi  -  przewrotem  kwartsekstowym.

(nazwy "przewrót sekstowy" nie należy utożsamiać z nazwą "akord sekstowy" - patrz temat "14 Septymowe akordy diatoniczne")

 

Akordy septymowe, jako  czterodźwięki, mają trzy przewroty :

przy  czym :

-  pierwszy  przewrót  zwany  jest  przewrotem  kwintsekstowym

-  drugi  -  przewrotem  terckwartowym

-  trzeci  -  przewrotem  sekundowym.

W  kontekscie  przewrotów  warto  zwrócić uwagę na akord septymowy zmniejszony (w tym przykładzie jego dźwięki składowe to :  "c, es, ges, heses", oznaczenie  Cdim7 = Co7 = Czm7), bo - w przeciwieństwie do innych, których  jest tyle ile tonacji - tych jest praktycznie tylko trzy, a mianowicie :

(c - es - ges - a) - oznaczenie Co7

(cis - e - g - b) - oznaczenie C#o7 = Dbo7

(d - f - as - h) - oznaczenie Do7

gdyż kolejny akord dis - fis - a - c  (D#o7) jest wprawdzie oznaczony inną literą, ale zawiera te same dźwięki co pierwszy, tylko występujące w innej kolejności, czyli w innym przewrocie. Można zatem powiedzieć, że akord D#o7 (i również Ebo7) jest pierwszym przewrotem akordu Co7. Idąc dalej - Gbo7 jest drugim przewrotem Co7, lub pierwszym przewrotem Ebo7 i td.

Spostrzeżenie to ma istotne znaczenie dla instrumentów akompaniujących - fortepianu, gitary, kontrabasu. Bo n.p. gitarzysta, zależnie od aktualnego położenia ręki na gryfie, może użyć najwygodniejszego dla siebie chwytu  a niekoniecznie takiego, jaki napisano w nutach - chyba, że jest to wyraźnie niekorzystne dla brzmienia utworu w tym konkretnym miejscu. I - pamiętając  o tym zastrzeżeniu - można postawić znak równości pomiędzy następującymi akordami :

Co7 = Ebo7 (D#o7) = Gbo7 (F#o7) = Ao7

C#o7 (Dbo7) = Eo7 = Go7 = Bo7

Do7 = Fo7 = Abo7 (G#o7) = Ho7